911 Generaties

PORSCHE 911 "GENERATIES"

De typebenaming “911” is in wezen de verzamelnaam voor de modellen die sinds 1963 tot op heden als “Porsche 911” wordt bestempeld. Bij Porsche werden aan de opeenvolgende 911 modellen (generaties) echter een interne modelcode toegekend, die ook door de liefhebbers en gepassioneerden van het merk gebruikt worden.

Daarnaast is het belangrijk om te weten dat het bouwjaar bij Porsche nooit loopt van 1 januari tot 31 december, maar van juli/augustus van ieder jaar tot juni van het volgende jaar.  Het is dit laatste jaar dat wordt gebruikt om het modeljaar aan te duiden.  En om het wat complexer te maken, wordt sinds 1980 het modeljaar aangegeven met een letter en niet meer met cijfers.

model 1964 en model 2016 ...

Het chassisnummer waarin de interne modelcode en het modeljaar voorkomen is vrij regelmatig van structuur gewijzigd tussen 1948 en 1981, om zich vanaf dan te conformeren aan de internationaal, voor alle merken, verplicht geworden VIN code (Vehicle Identification Number) met 17 karakters. Online zijn er diverse tools te vinden die deze VIN code “ontcijferen”.

Op heden is de Porsche 911, type 992, de achtste generatie van de Porsche 911. Als we ons echter beperken tot de luchtgekoelde modellen, dan zijn er vier generaties geweest:

F-type

van 1964 tot en met 1973

G-type

van 1974 tot en met 1989

964

van 1989 tot en met 1994

993

van 1994 tot en met 1998

Een woordje uitleg bij de eerste twee “vreemde” type aanduidingen is hier wel op zijn plaats. Er bestaan immers twee manieren om het modeljaar aan te duiden. De eerste manier is terug te vinden in de VIN code, maar Porsche gaf zelf ook een intern gebruikte jaarcode mee.

Die begon in 1968 met de letter A. Als je dan verder telt kom je voor 1973 op de letter F en voor 1974 op de letter G.  Tot zover logisch en te volgen, maar waarom is er dan een generatieverschil tussen 1973 en 1974 gemaakt? 

Door een nieuwe wetgeving van 1972 in de Verenigde Staten, een zeer belangrijke afzetmarkt voor Porsche, diende iedere wagen verplicht een aanrijding tot 5 miles/h te doorstaan, en dit zonder carrosserieschade. De bestaande modellen van 1963 tot en met 1973 konden dat niet door hun starre metalen bumpers die vervormden.

Vanaf 1974 is dan ook de eerste grote facelift en dus de tweede generatie van de 911 gekomen, waarbij naast een moderner interieur, werd overgestapt op de “harmonicabumpers”, vernoemd naar hun zo typische zijdelingse vorm gelijkend op een harmonica. In het Engels hoor je ook vaak de term “impact bumpers”, vanwege de voornoemde wetgeving. En zo is het gekomen dat alle modellen tot en met 1973 F-type worden genoemd en die daarna G-types tot en met 1989, om op zijn beurt te worden afgelost door de 964.

Ook de term “longhoods” wordt al eens gebruikt voor de F-type modellen, omdat de voorklep bij die modellen veel langer was dan bij de G-type. Door de gewijzigde zwaardere bumpers moest deze immers aanzienlijk verkort worden.