Porsche classics

PORSCHE CLASSICS ALGEMEEN

Wanneer is een wagen nu eigenlijk een “classic wagen “ en wanneer een “oldtimer”?  We gaan ons hier uiteraard beperken tot de situatie in België en ook die is niet eenvormig, want er gelden andere regels in de drie gewesten.

De benaming Classic staat volledig los van Oldtimer.  Deze laatste benaming heeft immers een belangrijke juridische en financiële context, waar de term Classic eerder gewoon verwijst naar een niet recente wagen, behorend tot het automotive patrimonium, dus met enige historiek en pedigree als we dat zo mogen stellen.

Porsche zelf heeft de term Classic toegekend aan alle modellen tot en met de Porsche 996, dus tot en met het modeljaar 2005. Als maatstaf hanteren ze momenteel alle 911 modellen waarvan de volledige generatie ouder is dan 15 jaar. Dat heeft vanuit het standpunt van een autofabrikant wel belang. Wettelijk gezien is iedere autofabrikant verplicht dat de beschikbaarheid van wisselstukken gegarandeerd blijft gedurende minstens 10 jaar.

De zeer rijke geschiedenis van het merk Porsche legt hen de morele plicht op om deze beschikbaarheid veel langer te garanderen. Niet enkel die geschiedenis trouwens, maar ook het feit dat op heden nog ongeveer 70% (!) van alle ooit geproduceerde Porsches nog bestaan.

En laat ons ook eerlijk zijn, gezien de soms torenhoge prijzen die Porsche voor de onderdelen van de Classic wagens vraagt, zal er ook meer dan voldoende aan verdiend zijn. Een prijs die enigszins wordt gerechtvaardigd door het feit dat de productiekostprijs vele malen hoger ligt voor een beperkte oplage, dan de soms vele tienduizenden stuks die bij de originele productie werden gemaakt.

Momenteel is het ook zo dat Porsche volop experimenteert met 3D-printing om zeldzame onderdelen terug te kunnen aanbieden. In de loop van 2020 is Porsche bijvoorbeeld aan de slag gegaan, in samenwerking met Mahle, om de zuigers van het absolute topmodel de 911 GT2 RS te fabriceren via de techniek van 3D laserprinting.

Naast de iconische Porsche 911 heeft Porsche nog heel wat andere prachtige modellen van de band laten rollen, die vandaag zonder twijfel ook bij de Classics mogen worden gerekend. Daarbij horen andere luchtgekoelde modellen, zoals de oer-Porsche de 356 en de VW-Porsche 914. Maar ook de vele “transaxle” modellen met de motor voorin en de versnellingsbak achteraan, zoals de Porsche modellen 924, 944, 968 en 928.  Dit Porsche model 928, de enige sportwagen ooit die de internationale prijs “wagen van het jaar” heeft kunnen bemachtigen, was voorbestemd om de Porsche 911 te gaan vervangen eind jaren ’70. Een beslissing die godzijdank werd teruggedraaid vanwege het grote protest van de Porsche liefhebbers destijds en het inzicht van de kersvers aangestelde CEO Peter Schutz die de 911 terug volledig in ere heeft hersteld, met het resultaat dat we vandaag kennen.

Naast de meer gekende straatmodellen bracht Porsche in de jaren ’70, ’80 en ’90 onwaarschijnlijk succesvolle wedstrijdwagens uit, zoals de onevenaarbare modellen 935, RSR, 917 en 956, maar ook nog vele anderen. Tenslotte was en is Porsche altijd te vinden geweest voor de lancering van zeer specifieke modellen die meestal tot doel hadden een technisch uitslaraam te zijn van wat Porsche zoal vermag. Denk daarbij aan de Porsche Carrera 2.7, de Porsche SC RS, de Porsche 959, de Porsche Carrera GT en recenter de Porsche 918 Spyder.