Geschiedenis Porsche

DE PORSCHE GESCHIEDENIS

De geschiedenis van Porsche vertellen in een notendop is eigenlijk onmogelijk. Die is zo boeiend, fascinerend, passioneel en uitgebreid dat we ons noodzakelijkerwijze moeten beperken tot de belangrijkste milestones.

Alles begon eind 19° eeuw met Dr. Ing. h.c. Ferdinand Porsche (1875-1951) en al is hij ongetwijfeld de grondlegger en bezieler van de zeer rijke Porsche geschiedenis, toch heeft hij weinig te maken met de meeste Porsche wagens waar we vandaag zo van genieten. Dat is vooral te danken aan het technische vernuft van zijn zoon Ferdinand Anton Porsche (1909-1998), “Ferry” genoemd en zijn dochter Louise (1904-1999). Deze laatste huwde met Anton Piëch en hun zoon Ferdinand Piëch (1937-2019), zou later nog een zeer belangrijke rol spelen als topingenieur en topman bij PORSCHE. Jammer genoeg hebben de vetes tussen de clan Porsche en de clan Piëch voor ware thrillers en rollercoasters gezorgd.

Dr. Porsche heeft maar een glimp mogen meemaken van wat zijn sportwagenmerk zou kunnen worden, gezien de eerste echte Porsche (model 356) in1948 werd geproduceerd, toen nog 100% ambachtelijk en in de houten schuur van een vroegere houtzagerij in het Oostenrijkse Gmünd. Porsche was immers gedwongen naar daar moeten verhuizen vanuit Zuffenhausen (Stuttgart), vanwege de tweede wereldoorlog. Na de ‘productie’ van 49 wagens verhuisde Porsche terug naar Zuffenhausen, waar ze nu nog steeds gevestigd zijn.

Ferry had vier zonen, waarvan Ferdinand Alexander Porsche (1935-2012), “Butzi” genoemd, op zijn beurt de designer is van wat wij vandaag als de meest iconische Porsche beschouwen, de Porsche 911. 

 Voor het ontstaan van de 911 echter, produceerde Porsche al sinds 1948 het model 356, dat een viertal evoluties heeft gekend en waarvan de laatste in 1964 samen met de eerste 911 van de “band” rolden. Band met een korrel zout te nemen, want de productie was toch grotendeels een manuele aangelegenheid.

In de 15-jarige geschiedenis van de Porsche 356 volgenden de successen in de autosport zich aan een sneltempo op, met Porsche 356 afgeleiden, maar zeker ook met de specifieke Porsche Motorsport wagens, zoals de Porsche 550 en de Porsche 718. Dit succes is daarna enkel nog maar exponentieel gegaan en is tot op heden nog steeds een feit.

Dr. Porsche heeft voor heel wat verschillende automerken gewerkt en is ook onlosmakelijk verbonden aan de VW Kever, die volledig van zijn hand is. In het begin heette die wagen nog de KdF (Kraft durch Freude), ontwikkeld in opdracht van Hitler. Vanwege deze voorgeschiedenis is er steeds een nauwe band geweest tussen Porsche en Volkswagen. Het is ook om die reden dat de Porsche 356 en de VW Kever veel onderdelen gemeen hebben.

De Porsche 911 werd de opvolger van de Porsche 356 en is voor het eerst voorgesteld op de IAA Frankfurt in september 1963, toen zelfs nog niet voorzien van een degelijk werkende motor. Vanaf het najaar 1964 werd de wagen daadwerkelijk geproduceerd en kon hij ook aan klanten geleverd worden. Er is nog een anekdote over de typebenaming die oorspronkelijk als 901 bedoeld was en die uiteindelijk veranderd is in 911, vanwege een klacht door Peugeot die de centrale ‘0’ in de modelnaam had geclaimd.

Tot op heden en dus mee dan 55 jaar later is de Porsche 911 nog steeds in productie en wordt hij terecht beschouwd als de meest iconische en veelzijdige sportwagen op de markt. Deze 911 en de andere meer specifieke sportwagens van Porsche hebben tot eind 2020 al een palmares van naar schatting meer dan 30.000 zeges!