Porsche racewagens

PORSCHE EN AUTOSPORT

Er werden tot eind 2020 maar liefst 30.000 zeges genoteerd voor de diverse modellen Porsche. We hebben het hier over alle mogelijk denkbare autosportdisciplines, gaande van rally, over circuit, tot 24 uren races en Parijs-Dakar.

Al van bij het prille begin was Porsche er van overtuigd dat de doorontwikkeling en het uittesten in de autosport dient te gebeuren, om daarna naar de straatlegale wagens door te sijpelen. Het adagio “Win on Sunday, sell on Monday” is daar niet vreemd aan.

Bij AIRCOOLED CLASSICS rijden we zelf ook historische races met een naar RSR omgebouwde 911 T van 1973 in GULF kleuren, volledig conform de regels en met een FIA paspoort!

Porsche heeft uiteindelijk zoveel verschillende en succesvolle racewagens geproduceerd, dat zelfs een beknopte toelichting ons veel te ver zou leiden. De meeste gekende modellen zijn evenwel de Porsches 911 RSR, de Porsche RSR 2.1 turbo en de Porsche 934/935/936, de Porsche 917, de Porsche 956/962 en de Porsche GT1 van eind vorige eeuw. Recenter denken we dan eerder aan de Porsche RS Spyder, de Porsche 991 RSR en uiteraard de Porsche 919 Hybrid. Deze heeft de come back van Porsche in de 24 uren van Le Mans ingeluid, die Porsche niet onverdienstelijk drie opeenvolgende jaren heeft gewonnen in 2015, 2016 en 2017.  Ondertussen hebben we het heuglijke nieuws van Porsche dat ze in 2023 de handschoen terug opnemen en hun wederoptreden zullen maken in de endurance en Le Mans en dit in de LMDh klasse, de opvolger van de LMP1.

Naast de fabriekspiloten en de professionele piloten zijn er ontelbaar veel amateurpiloten die hun Porsches de sporen geven in de autosport.  Dat gaat dan van wedstrijden op het hoogste niveau zoals de Porsche Mobil 1 Supercup, over merkencups en amateurwedstrijden, tot uithoudingswedstrijden en trackdays.

Ook de Porsches zelf gaan van schier onbetaalbaar geprepareerd tot heel standaard modellen, er is voor ieder wat wils.  Het rijden op circuit met een Porsche kunnen we alleen maar aanbevelen en opent een extra dimensie in de passie die we met zijn allen willen beleven met deze prachtige wagens. Iedere aircooled Porsche is zonder meer circuitwaardig voor evenementen zoals trackdays, al zal de wijze waarop gereden wordt, de staat van onderhoud en de mate van preparatie een doorslaggevende rol spelen in de beleving.

Bij AIRCOOLED CLASSICS zorgen we er voor dat de wagens in topstaat verkeren voor zo’n evenement en met minder mag je echt geen genoegen nemen. Dat gaat dan over een algemeen nazicht van alle componenten, maar specifiek zeker over de motorolie (bij ons meestal Motul 300V Le Mans), de remschijven en remblokken, de remvloeistof (Motul RFB660 race), de banden en de bandendruk en de ophanging.